Despre mine

Fotografia mea
Ma numesc Anca...sunt intr-o continua cautare de lucruri mici simple si frumoase. Imi place sa rad,sa tac, sa vorbesc, sa ma joc cu culori, ate, prostioare, arome, sa beau cafea cu lapte si ceai bun cu oameni dragi. Imi place sa cred ca fac din casa mea o casuta din poveste:), unde va invit din cand in cand sa impartasim momente. Va multumesc ca ati trecut pe aici, puteti sa-mi scrieti la: anca.ivan99@yahoo.com

sâmbătă, 18 martie 2017

Hygge

Am aflat intamplator despre Hygge cand mi-a sarit in ochi coperta unei carti frumoase in timp ce frunzaream o librari online:). - Mica enciclopedie Hygge
Citind-o mi-am dat seama ca practicam cu toatele hygge fara sa ne dam seama sau fara sa stim ca are un nume - sa te bucuri de mirosul unei prajituri la cuptor, de o carte buna infofolita intr-o patura, de o cafea cu o prietena, de caldura unei lumanari aprinse intr-o seara ploioasa.
Cuvantul in sine pentru toata aceasta stare de bine le apartine danezilor care in statistici ies cel mai fericit popor din lume (nu m-au pasionat niciodata popoarele nordice, le vedeam asa ca pe mobila de la ikea, papucii ecco sau masinile volvo, perfect functionale dar aliniate la niste standarde rigide si gri; totusi se pare ca si-au facut din confort un scop in sine pentru a-si infrumuseta viata cotidiana).
Hygge este arta de a te bucura de lucrurile mici, de confortul la indemana, un inteles cat mai exact ar fi - arta de a crea confort intentionat, inseamna sa incetinesti, sa faci lucrurile pe indelete, in tihna, chiar in mijlocul iuresului, sa-ti creezi insule de liniste calm si bine.



Inseamna 

  • sa fii prezent in moment chiar si pentru cateva clipe, sa te bucuri de micile placeri care fac viata mai confortabila: sa aprinzi o lumanare, sa folosesti la un birou auster un pix frumos, sa ai o planta inflorita pe hol care sa-ti mangaie privirea de cate ori intri in casa, sa bei dintr-o cana preferata o cafea in timp ce pentru cateva clipe te uiti la primavara de afara, sa folosesti farfuriile bune 
  • sa prajituresti intr-o dupa amiaza ploioasa, sa te invelesti intr-o paturica moale si sa citesti o carte buna alaturi de un ceai/ciocolata calda/cafea
  • sa-ti inchizi telefonul si sa fii prezent macar din cand in cand (macar in timpul meselor sau duminicilor)
  • sa construiesti momente si relatii cu oamenii pe care-i iubesti si-i vrei aproape - e despre esenta si semnificatii, despre relatii si mai putin despre a castiga mai mult (odata ce nevoile de baza sunt satisfacute), dar nu e nici despre saracie ci despre echilibru (un mall nu e hygge, o cafea si o prajitura facuta de casa cu o prietena este:). E diferenta dintre a fi bogat si a trai ca un bogat:). Nu e despre a avea ci despre a face, a crea o stare - cumva opunandu-se consumerismului si locurilor comerciale care n-au suflu autentic, personalitate si povesti care sa le sustina.
  • sa creezi atmosfera si mai putin despre lucruri, e departe de a fi un set de reguli stricte ci e tocmai o pauza de la "trebuie"
  • sa fii atent la ce e in jur, la momentul si locul acum si la acele momente mici pe care n-ar trebui sa le luam "for granted", chiar si cand viata noastra e haotica, o mica pauza sau ceva ce incerci sa aduci frumos in viata ta
  • sa-ti creezi o insula de calm, un loc preferat, o activitate care-ti aduce bucurie, o candela aprinsa in bucatarie dimineata - apropo de lumanari, semineu, danezii le numesc lumini vii si ce poate fi mai viu ca o candela 
  • momente furate,savurate, mancare buna, gatita, aluaturi, dulciuri, companie buna, haine comode si frumoase, tricotaje, bauturi calde, timp pentru tine si cei importati pentru tine-  companie in care te simti confortabil, prieteni buni si familie cu care sa imparti momente in care toata lumea se simte bine("Attention is the rarest and purest form of generosity" S. Weil)
In final, cred ca filosofia hygge se rezuma la a fi de treaba cu tine:)

manusi dupa tutorialul acesta : http://shorichitz.blogspot.ro/2016/12/tutorial-mitene.html
In 2016 a fost unul din cuvintele cele mai folosite, dar se pare ca anul acesta tot de la nordici vine alta filosofie de viata tot opusa consumerismului...lagom - care nu inseamna sa aduci ceva in viata ta ci frugalitate, moderatie, minunata cale de mijloc. Lagom inseamna sa fii atent cu cheltuielile, cu mediul, cu timpul - sa-ti acorzi mai mult timp pentru hobby-uri, sa creezi echilibru in toate:). Daca pe hygge il inteleg si aplic, pana sa ajung la moderatie mai am :)



23 de comentarii:

  1. Neaparat mi-o voi face cadou!!! Pozele tale sunt minunate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) sa stii ca nu aduce nimic nou, e asa...ca o motivationala, stii deja tot ce scrie in ea:)

      Ștergere
  2. Ce neatenta si grabita sunt! Am mancare pe foc si de aia nu am vazut ce mesteresti tu acoloooo!!! De abia astept sa le vad terminate :D

    RăspundețiȘtergere
  3. Cred ca sunt destul de hygge! :) O pun pe lista pt ziua mea:) tks!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ti-o trimit impreuna cu Antiparenting;)

      Ștergere
    2. :* sper sa ti le pot retrimite curand. Sunt cam full time busy :)

      Ștergere
  4. Daca e despre ECHILIBRU , inseamna ca trebuie sa mi-o comand ! Multumesc si te imbratisez cu drag !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. N-as recomanda-o...gasesti aceleasi informatii pe net, este insa o carte impecabil editata, are foi groase si frumoase, continut slaban insa:)

      Ștergere
  5. Tu știi la ce m-am gandit când am citit articolul? La bunicii nostrii, la tara noastră, la poporul roman. Oare noi nu am îmbrăcat tricotaje, oare noi nu am zăbovit în jurul focului la bunici? Nu am citit noi despre copilăriile de la sat cu mâncare la cuptor, pâine de casa, cearceafuri de bumbac, ceaiuri, rugăciunile bunicii(uite ce avem noi în plus)?
    Cred ca suntem foarte bogați!!:)) Eu una simt ca nu am nevoie de trendurile altor popoare pentru a găsi fericirea în viața de zi cu zi!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca Hygge este si in viata noastra si totusi nu este la nivel de popor. Noi luptam cu noi si intre noi, poate pentru ca am trait in comunism acum avem nevoie de mult mult mult. Noi nu suntem un popor fericit, as spune ca suntem incrancenati si impovarati. Confortul pe care-l propune aceasta filosofie este cea a timpului, da-ti timp, acorda-ti timp...lucru pe care noi uitam sa-l facem...

      Ștergere
  6. Multumim pentru recomandari,clar o cumpar si eu...cat de frumoase fotografii,iti dau o stare de bine...de fapt tot ce citesc,vad si simt aici,imi da o stare de bine.Spor la tricotat mitene!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu o cumpara, gasesti informatiile pe net:). Din cate am citit, in vest e un trend important:). Incet incet, cred ca si noi incepem sa traim hygge:)

      Ștergere
  7. Blogul tau e "hygge"-ul meu!!
    Andreea cristina sunt de acord cu tine, cartea e frumoasa, asa de rasfoit sau tinut in biblioteca, dar daca e sa sapam mai adanc, de ce oare tarile astea nordice sunt asa "fericite" si prospere..hmm mai drag imi e de bunicile nostre, de radacini , traditii si spiritualitatea noastra, noi nu am fost un popor ce a inrobit altele pentru propria bogatie..
    Iar danezii au o sarbatoare care are de-a face cu masacrarea delfinilor in insulele Feroe, asa baietii tineri isi demonstreaza barbatia sau ceva de genu... de cand stiu asta mi s-a cam acrit cu danezii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) ei nu fi asa transanta:), ei sunt un popor de razboinici (de curand m-am uitat la un serial Vikingii si am vazut o scena de o cruzime inspaimantatoare care m-a marcat, dar in acelasi timp exista si lucruri pozitive in orice sistem:)-oricum acum nu ne mai inrobeste nimeni cu toporul, mergem singuri la banci:) Eu cred ca fiecare popor are bunicii lui, sfintii lui ;). Ei se opun consumerismului cu acest hygge, noi mai avem putin de luptat cu aceasta tendinta (eu cel putin mai am pana sa ajung sa spun stop, e suficient) poate si datorita faptului ca am fost sub comunisti:)), ca am fost saraci, ca am avut dintr-o data mult si bun si prost laolalta...

      Ștergere
  8. Foarte frumos la tine, dar parerea despre tarile nordice pastreaz-o!
    Nu stiu de unde atata fericire, ca au cea mai mare rata a sinuciderilor. In Norvegia, daca nu ai chef sa te duci 1zi/luna la serviciu, dai tlf si spui simplu ca azi n-ai chef de munca si nu esti penalizat.
    In nu stiu care din tarile astea, daca cumperi mai mult de o sticla cu vin, vanzatorul anunta politia, pt ca esti banuit de depresies si posibil sinucidere. Detaliile astea le stiu de la oameni care au calatorit acolo.
    E adevarat ca sunt cei mai tari la servicii publice. Au impozite imense, dar macar stiu ce sa faca cu banii.
    aaa, si sunt atei :)

    https://www.dcnews.ro/secretele-murdare-ale-tarilor-scandinave-adevarul-din-spatele-miturilor_417922.html

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred toate acestea si mai cred ca fericirea lor e un fel de multumire de suprafata, o duc bine si deci sunt fericit. Probabil sunt invatati sa nu sape mai adanc de frica demonilor pe care-i gasesc si n-ar putea sa-i tina in frau:). Ce e drept eu prefer dramele slave si rasucirile balcanicilor. Dar ca si idee de a-mi crea confortul cu intentie mi se pare pozitiv pana la un punct...cred ca se aseamana cu ideea americanilor cu timp de calitate:)) (idee care mie mi se pare absurda)

      Ștergere
    2. am gasit articolul original si citit o bucata: https://www.theguardian.com/world/2014/jan/27/scandinavian-miracle-brutal-truth-denmark-norway-sweden . De citit si comentariile.
      Cel romanesc a tradus ce i-a convenit - sa aratam si capra moarta de la altii.
      In rest, englezii au o invidie si admiratie pentru nordici.

      Ștergere
  9. Ceva suna putin fals pentru mine, totusi nu pot sa pun punctul pe i. Este placut sa facem toate astea, dar nu cred ca sunt surse de fericire sau retete pentru fericire. Sunt importante si aceste mici bucurii ale vietii, dar sa nu devina un scop in sine. Confortul duce la o stare de multumire si de liniste, dar si la o amortire a sufletului. Chiar si intalnirile cu prietenii daca nu-s autentice, ci doar o pierdere a timpului prin dulci desfatari (adica sa nu se rezume numai la boardgames, cafelute, iesiri la restaurant). Poate de aceea apare paradoxul ca in multe tari civilizate si prospere rata sinucierilor e mare, golul din suflet nu poate fi umplut cu lucruri materiale. Am citit candva ca un parinte roman, ortodox, ce traise in Franta vreo 10 ani constatase ca multi francezi devin deprimati spre sfarsitul vietii pentru ca au de toate, sunt liberi sa calatoreasca, copiii sunt la casele lor, dar ei nu mai gasesc rostul vietii (societatea franceza este laicizata si secularizata).
    Noi, romanii, e adevarat ca suntem mai incrancenati si mai impovarati, dar cred ca suntem mai sinceri in starea aceasta si poate avem sufletul mai deschis. Cat timp vom mai fi ortodocsi nu putem fi hygge pentru ca insasi credinta noastra ne obliga la o cercetare a sufletului si la o stare de prezenta adevarata si continua, iar confortul devine astfel dusmanul sufletului intr-o anumita masura pentru ca fura din autenticitatea momentului si uitam sa ne mai gandim cu adevarat la noi si la scopul vietii.
    Am scris ce-am gandit acum, starea mea nu e una chiar buna, asa ca te rog sa ma ierti daca am fost brutala si nu mi-am dat seama. Si e departe de mine gandul de a judeca alte popoare, is numai niste constatari neutre, logice.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, cred ca hygge asta este un confort de suprafata care se doreste a ramane la suprafata de frica apelor agitate din interior.
      Nu stiu daca tine de religie singuratatea si lipsa de scop a batranilor, da un ortodox autentic, un catolic autentic, un musulman autentic nu se gandeste la sinucidere. Dar societatile sunt tot mai lipsite de scop, de delicatete, din pacate eu vad multi batrani, multi parinti uitati si la noi si tocmai datorita acestui confort (pur si simplu nu ne mai facem timp pentru ceilalti)

      Ștergere
  10. dincolo de prezentarea cartii, zi-ne ce tricotezi! arata f. frumos!

    Eu avui parte de lucrat cu nordicii, invecinat, vizitat etc. Sunt veseli (nu cat spaniolii :D ), muncitori dedicati (nu cat nemtii :D) , cumpatati la cheltuieli si mancare (nu cat olandezii :D ) , stiu sa aprecieze o gluma buna si o vreme buna ( 15 gr e vreme buna pt finlandezi :D :D cat nu ploua si nu e vant :D ), auto critici si invata din asta, stiu sa aprecieze mancarea buna si simpla, e ceva firesc ca in familie barbatul sa gateasca si sa spele etc.
    Miscarea feminista e f. puternica: femeile sunt increzatoare si deschise si sigure pe ele si cred ca aici e secretul fericirii lor. Ok, si incederea in sistemul juridic si lege (tarile nordice au cea mai mare rata de raportare a abuzurilor sexuale, ca o comparatie in Romania cifrele raportate de politie sunt undeva la 5% din cele culese de ong-uri...femeile nu vorbesc despre abuzul sexual in Romania de rusine). Vikinge adevarate :D.
    Viata insa nu e usoara la ei, natura nu le e prielnica. Vara e scurta, vantul e ceva obisnuit, un finlandez imi povestea ca acum 30-40 ani cand era la scoala, nu ii lasa in recreatie afara la temp ... sub - 30 gr. si ca pe vremuri le ingheta marea iarna de iarna.
    Sunt tarile cu cea mai mare rata de reciclare si cu ecologia in sange. Curatenia e din disciplina. Pe vremuri era atat de sigur ca nici nu isi incuiau usile! (apoi au venit tiganii din Ro.)
    Casele traditionale erau mici. 60mp2 pt o familie cu copii era suficient. Au zis ca astazi vor mai multe, dar inca sunt oameni care traiesc in simplitatea de atunci si nu aglomereaza casele. Imi dau seama ca la ce friguri trageau, era usor sa incalzeasca o casa mica :D
    Au cele mai bune scoli din lume. Mutl timpa aafara (conceptul de forest kindergarden la danezli l-am gasit) Sa te bucur, ii invata pe copii de la 7 ani: sa coase de mana, sa tricoteze, sa tzeasa, sa patineze si schieze, sa cante la un instrument sau intr-un band de muzica (ce daca sunt afoni :D ) si sa lucreze in lemn si fier, sa gateasca. Adicalea din scoala nordica, oricine iese cu ceva, inclusiv cei iq limitat - nu or sti sa faca integrale de volum dar se descurca. Totul prin joaca si lucru in echipa, cei buni ajuta pe cei slabi.
    Au din cele mai bune concedii de maternitate. Si paternitate. Adica si tatal poate sa isi ia.
    Au cea mai mica rata de agresivitate si criminalitate din europa (si vorbesc si la furturi, atacuri, etc). Sunt tarile care au considerat firesc sa scoata in afara legii din anii 1970 agresarea copiilor: urecheala si palmuiala si eu te-am facut- eu te omor e socant.
    Au adolescentii ce mai ... cei. I-am facut unuia observatie ca spargea o sticla la locul de joaca al copiilor. Era baut. si-a cerut scuze si a dus-o la cosul de gunoi - la recliclat!!!! Si cu asta am descris nivelul de responsabilitate.
    Candva urmaream cateva bloguri de nordice. Minunate poze, minunate produsele lucrate. Si vazui ideea lor de vacanta: in natura, intr-o cabana in padure, cabana ce nu are curent electric! si incurajat copii sa petreaca mult timp afara. Tot acolo vazui si ideea de vacanta iarna: 2-3 sapt. in Thailanda. Sunt avioane direct, sunt resporturi doar pt suedia/norvegia etc. angajatorii si scolile accepta ca ceva intalnit asa ca ... nu au nicio jena.
    Programul de munca e obisnuit sa fie de 6 ore, dar altfel 8 ore sunt respectate. Am intrebat finlandezii de ore peste program si a zis: "I don't know anyone so stupid - at 16:30 I leave the office". .
    Nici unul nu fuma. Cred ca am cunoscut vreo 50-100 si niciunul nu fuma. Dar sport majoritatea faceau (plimbari, bicicleta, inot etc- saptamanal)

    RăspundețiȘtergere
  11. si partea a 2a:



    Acum, cu siguranta nu sunt toti 100% asa. Eu am venit in contact doar cu partea buna: studii universitare, oameni cu joburi in multinationale, traineri etc. Dar cand 80% sunt asa, zau ca per total cifrele ies f. bine!

    In conditiile in care pensia e asigurata, cand spitalul nivel basic este free, cand e incredere in legislatie si in scoala, cand autobuzul vine la ora fixa, cand nu iau palme peste fund si apoi apostrofata ca de ce umblu in fusta si o merit, apai zau ca e usor sa fim "hygge". Daca nu ar fi fost atat de "dark" sau sefii sa imi dea 3 luni concediu iarna :D , atunci m-as muta acolo. Ce daca berea e 5 euro :D .



    P.S. englezii ii tot musca de cur pe nordici, nu stiu unde e limita intre admiratie si invidie, dar cu siguranta ambele.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...