Despre mine

Fotografia mea
Ma numesc Anca...sunt intr-o continua cautare de lucruri mici simple si frumoase. Imi place sa rad,sa tac, sa vorbesc, sa ma joc cu culori, ate, prostioare, arome, sa beau cafea cu lapte si ceai bun cu oameni dragi. Imi place sa cred ca fac din casa mea o casuta din poveste:), unde va invit din cand in cand sa impartasim momente. Va multumesc ca ati trecut pe aici, puteti sa-mi scrieti la: anca.ivan99@yahoo.com

sâmbătă, 5 martie 2016

De ce ar citi copiii?

Aud tot mai des parinti care se plang ca ale lor odrasle nu mai citesc. Ce? Carti. De ce ar citi? Noi citim? Stiti cate carti am citit eu anul trecut? 12...o medie de1 carte pe luna, asta sigur ma urca in topul intelectualilor.
De ce ar citi un copil la care ii punem 6 dispozitive electronice in mana/la indemana? De ce citeam noi? Ca nu aveam alternative la distractie, asta era distractia noastra. Daca am fi avut o tableta, cu siguranta ca am fi ales socant! tableta.
 Daca Ilinca va refuza sa citeasca cine stie cate certuri vor fi!, momentan pare interesata de carti:) si buchiseste asa cum poate :), si pentru ca pana acum am ferit-o destul de bine de electronice. La telefon nu are acces niciodata, tableta nu avem tocmai ca sa nu fie o tentatie, la laptop are acces in medie 2 ore pe luna, iar la tv in week-end cate o ora. Dar Ilinca creste si negocierile sunt din ce in ce mai dure si mai pline de lacrimi, mai ales ca toti colegii ei au acces nelimitat. Pe de alta parte ea este un copil al timpului ei, asa ca...la un moment dat tot va trebui sa se conecteze cu timpul.
Mai vad o problema cum cand ma uit din afara - copiii nu pot intelege textele, inteleg contextul, dar nu profund. De ce? Pai se uita Ilinca in Abecedarul meu si ma intreaba ce e obiectul de la litere D (era un degetar, ce e acela degetar, cine mai foloseste un asa obiect). Vad o cerinta intr-un text pentru clasa I si hop! cuvantul pizma. Ce e aia pizma? De ce ne incapatanm sa folosim cuvinte moarte in textele pentru copii dar fugim ca...de tamaie la nou, de ancorarea la realitati logice pentru ei? Ce e aia brazda de sub plug? Ce e ala plug? Intrebati un profesor de la un liceu de top din orice oras din tara-ce adolescent intelege Miorita?... Copilul meu si ceilalti de varsta ei au forte multe cunostinte care mie mi se par rupte re realitate, teoretice prin excelenta: ea anul trecut a vazut o vaca in realitate si ma intreaba daca e camila sau girafa:). Nici nu i-ar fi trecut prin cap ca poate fi pur si simplu o vaca.
facebook
Imi amintesc ca am citit "Crima si pedeapsa" in vacanta din clasa a 7 a fara sa ma puna nimeni, sau Toamna patriarhului in cea dintra a 10. Pur si simplu intelegeam ce citesc. Realitatile lumii de acum, tonele de biti de informatii cu care bombardam un copil il impiedica sa inteleaga dramele unor lumi moarte. Noi am devenit oameni de plastic in ambalaje perfecte. Ganditi-va ca ne incomodeaza o zi urata in care ploua, in conditiile in care taranilor le mor animalele de sete. Cum intelege un copil de la oras seceta in conditiile in care poate sa crape pamantul dar supermarketurile sunt pline?
Cred ca se va citi si in viitor, mai putin de pe hartie si mai mult de pe dispozitive, mai putin literatura si mai mult lucruri concrete care vor aduce cunostintele necesare omului nou cerut de piata.
Cred ca noi gresim, avem pretentia sa vina ei, sa se ancoreze ei la lumile noastre moarte pentru ca noua ne este frica si imposibil sa le intelegem lumea lor.
Cred ca suntem ultima generatie a lumii asa cum era, ultima cu bunici la tara si cu aluat pus la dospit. Ultima pentru care cuvantul carpit are un inteles pentru ca ne-am vazut bunicile si mamele facand asta. Suntem ultima generatie lasata libera sa creasca asa cum au crescut si ei si inaintasii lor... Ultima generatie care s-a catarat prin copaci si a mancat paine goala in tarna de afara, ultima care a tasnit apa din balti printre degetele de la picioare, ultima pe care parintii si lumea clara si sigura din jurul nostru ne-a permis sa ne bucuram de viata, de frumusete, de poveste, de lucrurile care erau asa cum trebuiau sa fie atunci. Valorile generatiei noastre nu sunt cele de la 398 sau cele de la 1700 sau cele de la 1918. Iar valorile copiilor nostri cu siguranta sunt altele, nu mai bune, nu mai rele, ci pur si simplu ei nu sunt contemporani cu noi. As vrea ca cerintele si textele si manualele sa-i intereseze pentru ca vorbesc pe limba lor, nu intr-o limba moarta.
Daca am avea intelepciunea, puterea si disponibilitatea sa-i facem sa atinga, sa simta, sa vada, sa auda poezia din viata, din ei, din Dumnezeu si mai putin sa-i trimitem sa citeasca la ei in camera, in timp ce noi facem orice altceva...

14 comentarii:

  1. Ai dreptate cu ce zici tu aici. Eu intrasem în panica fiindcă tot auzeam de la fetele mele: "Jules Verne e plictisitor, Cireșarii nu pot fi citiți, Marin Preda scrie ok dar nu prea pot sa termin nicio carte de-a lui" etc. După aia am stat și m-am gândit... totuși fetele sunt pasionate de citit, atunci care e problema? Ia sa răsfoiesc eu cărțile lor, poate mi-or plăcea mai mult decât Marin Preda care este scriitorul meu român preferat. Și ce sa vezi? A venit rândul meu sa nu înțeleg mare lucru. Cărțile lor preferate sunt în limba engleza și eu înțeleg cam 75 % deci insuficient. Și când le-am întrebat de ce nu în română? "Pentru ca sunt prost traduse". Și am avut ocazia sa ma conving ca au dreptate, într-un concediu când mi-am impus sa citesc o carte "obligatorie" pentru clasa a 6-a, scrisa de un portughez, ce sa vezi? Avea dreptate copilul, am subliniat toate traducerile făcute cu picioarele și erau o groaza. Ex: "T. i-a zis lui M. să termine (cu sensul de a inceta) . Dar el nu voia sa fie terminat."
    Asa ca eu le cumpăr cărțile netraduse pe care mi le indica ele, ma bucur ca nu au renunțat la citit, pana la urma și gustul pentru cărți ți-l cultivi doar citind. Și dacă nu vor în română, e bine și în engleza. Cred.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Desigur:) ca e bine, e splendid. Desi cred ca vine o vreme cand simti nevoia sa auzi o poezie, o fraza bine scrisa in limba materna, dar asta doar varsta o transforma in simfonie:). Uite ce bine ca ai punctat, parintii de obicei isi descurajeaza copiii pentru ca citesc tampenii si nu literatura "adevarata"

      Ștergere
    2. Eu sunt absolut convinsa ca pentru a-ți da seama care este "gustul" tău în materie de citit, la început e bine sa citești orice. Doar asa te cunoști mai bine, îți dai seama care e genul care îți place și care nu. Cărțile sunt aproape ca și prăjiturile, ca sa știi dacă îți plac trebuie sa și guști din ele. Și cu cat mănânci mai multe prăjituri cu atât mai selectiv devii. Părerea mea. Deci eu sunt bucuroasa când le vad pe fete cu cartea în mana. Nu am avut nimic împotriva sa citească pe tabletă. Și pentru ca nu le-am interzis, ba chiar le-am încurajat, în scurt timp au revenit la cărți cu foi. Chiar mezina zice ca mirosul de hârtie proaspăt tipărită e unul din mirosurile ei preferate. Și acum ce sa fac, sa ma supăr când zice ca nu poate citi cărțile copilăriei mele? Nu, sa le citească pe ale copilăriei ei, în orice limba vrea ea. (Bineînțeles ca eu asa din umbra supraveghez, ca na... ☺)

      Ștergere
  2. Lucrez cu Andrei din manualul de clasa a doua de matematica (cel de pe vremea mea) fiindca ceea ce face el acum se facea atunci la inceputul clasei a IIa. M-am amuzat fiindca problemele de atunci erau cu garoafe, carti pe raft, muncitori, elevi. Acum aduna panouri solare, scad centrale eoliene, jetoane... piese Lego. Nu il mai au pe Onu, Onica, Ana, ci pe Aris... Maia,Doris,Amadeus, Sami, Lami etc. La mate vorbesc de starile de agregare ale apei, de solidificare, topire si evaporare; despre sursele de energie si Sistemul Solar sau asa ar fi trebuit daca doamna acorda mai multa atentie acestor lectii.
    Copiii de la tara inca sunt legati de generatiile trecute si ma bucur. Nu l-am tinut pe Andrei izolat de tableta, telefon, calculator pentru ca vreau sa ajunga la oras adaptat. Sa nu treaca prin umilinta de a fi inapoiat... asa cum m-am chinuit intr-a noua eu fiindca habar nu aveam sa deschid calculatorul si erau o gramada de chestii pe care nu le stiam, copil de la tara fiind. Ma bucur insa ca alege absolut de fiecare data sa iasa afara, iar eu pot sa il imbrac si sa il las liber fara sa il urmez. Sta cu orele, murdar, rupt in genunchi, catarandu-se peste tot si tavalindu-se. Cele doua lumi pentru noi s-au contopit foarte bine.
    Eu stiu destui copii ce devoreaza carti. E drept ca rar autori clasici si doar cand sunt obligati de scoala. In rest imi povestesc de autori de care nu am auzit, dar ma bucur cand vad cum ochii le stralucesc. Mi-ar fi placut sa facem schimb de impresii legate de Rebreanu, Tolstoi, dar... stramba din nas. Nu le place... Nu ma intristez caci bucuria ca ei citesc e cu mult prea mare.
    Iarta-ma! M-am lansat si nu mai termin :)) Vorbesc mult... la fel ca-n realitate... mult, tare si repede. ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stiu ca la voi s-au contopit minunat lumile, pentru ca Andrei te are pe tine:) si stati in rai:), dar in genere ruptura este foarte mare:)

      Ștergere
  3. Cel mai bun articol pe tema asta pe care l-am citit! Pentru ca e scris de o mama care gandeste cu sufletul si care face eforturi si cauta cu intelepciune calea de mijloc ca sa fie contemporana cu copilul ei si sa il creasca sanatos sufleteste. Felicitari, Anca! Si imbratisari pentru amandoua :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :* Multumesc draga mea, crezi tu ca nu o sa o boscorodesc la cap cu cititul? Dar sper sa fiu mai sireata decat ea si sa-mi folosesc puterea de persuasiune cat mai mult timp:)

      Ștergere
  4. Buna! Sunt mamica unui baiat de 10 ani, care citeste.Lectura nu e hobbyul lui nr 1, dar daca il captiveaza o carte nu o lasa din mana.Cum am procedat noi?I-am citit de mic, la culcare sau i-am recitat poezii.Cam pe la sapte ani citea o pagina el, una noi, mai tarziu o poveste el, una noi, acum 10 el, una noi.Nu are tableta, smartphone, iar la tv se uita maxim 1 ora pe saptamana, la desene animate, dar nu aceasta este neaparat cheia.Urmareste desene animate si filme pe calculator, curatele, intotdeauna stim de ce calitate.Mergem la teatru si uneori la film.Canta la pian si joaca tenis bisaptamanal.Se joaca in aer liber cu prietenii din bloc si in casa cu lego, deseneaza sau asculta radio.E un copil normal si fara tableta.
    E adevarat ca la el in clasa majoritatea citesc si daca aude de la colegi de vreo cart interesanta ii starneste interesul.Ce i-a placut mai mult:Heidi, Singur pe lume,Robert cel cuminte(roman nou, modern), Polyanna secretul multumirii, Micul print,Habarnam, Cepelica, Print si cersetor,Ciobanila de V Voiculescu,Cum sa-ti faci viata usoara in scoala primara Aventurile lui Guguta si cartile religioase, mai ales Din cetatea lui Eu in cetatea lui
    Tu.
    Citeste si in engleza, dar carticele de incepatori. Ce mai facem?Mergem impreuna pe la targuri de carte, luam autografe de la scriiori de carti pt copii si asculta emisiunea Bucuria povestilor.Ne povestim reciproc ce-am mai citit interesant.Daca intalneste vreun cuvant ce defineste un obiect vechi sau necunoscut, in limita timpului ii explic si ii arat imagini, de obicei pe net.
    Poate ce-am scris eu foloseste cuiva.Se poate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc foarte mult pentru informatii. Mie imi este extrem de util si nu cred ca sunt singura:)

      Ștergere
  5. Pentru a o face pe sora mea sa citeasca, prin clasa 4 cred.."pot sa ies afara?"..."sigur a da, dupa ce citesti 2 pagini din carte". La inceput a fost mai greu...apoi a descoperit frumusetea de a citi...apoi nu o mai puteam opri...si acum imi cere carti...ultima citita Pollyana...si mi-a zis "ce carte m-ai pus sa citesc, ca am plans."

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu m-am apucat de citit pentru ca o vedeam pe mama cum devora cartile... Probabil puterea exemplului chiar functioneaza!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) eu m-am apucat de citit de plictiseala, pentru ca stateam la bunici su in camera mea unde ce altceva puteam sa fac? Mama mea citeste si acum, eu, asa cum am mai scris mai sus 12 carti intr-un an, probabil ca ea le citeste intr-o luna...

      Ștergere
    2. Dar draga Laura noi nu suntem din pacate exemplul aici, noi (chiar daca ai 20 si de ani) suntem alta generatie:), cand nu aveai de ales. Acum ai:)

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...