Despre mine

Fotografia mea
Ma numesc Anca...sunt intr-o continua cautare de lucruri mici simple si frumoase. Imi place sa rad,sa tac, sa vorbesc, sa ma joc cu culori, ate, prostioare, arome, sa beau cafea cu lapte si ceai bun cu oameni dragi. Imi place sa cred ca fac din casa mea o casuta din poveste:), unde va invit din cand in cand sa impartasim momente. Va multumesc ca ati trecut pe aici, puteti sa-mi scrieti la: anca.ivan99@yahoo.com

duminică, 23 august 2015

Ar trebui sa cumparam lucruri mai scumpe?

Zilele trecute mi-a atras atentia o postare de-a Iuliei. M-am tot gandit apoi la acest lucru. Ar trebui sa cumparam lucruri mai scumpe in ideea ca ne vor tine mai mult? Asta e presupunearea pe care o facem toti, dar mai cred ca...urmarim sa cumparam lucruri mai scumpe pentru ca ne permitem mai putine, ajungem sa ne cumparam mai putine, avem mai putine, ne aglomeram mai putin. Si poate pentru ca un lucru mai scump se analizeaza, cumpaneste, se doreste, cere niste sacrificii, niste renuntari pe alta parte, poate chiar niste vise si toate acestea presupun putin din bucuria pe care o aveam in copilarie cand primeam un obiect dorit.
Eu nu sunt snoaba snoaba, dar e drept imi plac lucrurile frumoase, unice, obiectele care spun o poveste. Nu ma refer aici la electrocasnice, pentru ca acestea da, dupa parerea mea ar trebui sa fie de firma, de altfel mereu am ales cel mai ieftin si simplist produs dar de la o firma de renume, decat unul cu 5 afisaje electronice de la no-name si n-am dat gres. Presupun ca garantia este mai serioasa, si ca ma vor tine mai mult, nu-mi voi bate capul cu ele.
Cu adevarat scumpe trebuie sa fie lucrurile valoroase, lucrurile care aduc bucurie zilnic si lucrurile care au valoare in sine, le creste valoarea in timp: tablourile, cartile, amintirile (excursiile, cursurile, hoby-urile), casele fac parte din prima categorie, pamantul, bijuteriile, ceasurile, obiectele de arta fac parte din cea de a doua - in cel mai rau caz se pot vinde/amaneta.
Si...din pacate lucrurile mai trebuie sa fie frumoase, sa-mi placa. Si pentru frumusete s-ar putea sa platesc un pic mai mult, dar, pur si simplu, cand imi trec privirea pe deasupra lor sa mi-o mangaie nu sa mi-o zgarie.
Ar trebui sa dam mai multi bani pe obiecte de calitate in ideea ca da, ar trebui sa ne tina cat mai mult/o viata, in obiecte clasice: mobila din lemn, covor din lana...pentru ca lucrurile trebuie sa aiba o poveste, trebuie sa ne insoteasca prin viata, sa ne slujeasca, sa aiba amprenta noastra, sa imbatraneasca odata cu noi. Cum ar fi sa ne schimbam mobila o data la 5 ani? (Asta daca nu ne mutam, ca iaca eu am facut-o nevoita de mutatul des). Macar se bucura cei care au cumparat apartamentul vechi de ea. Ce ar insemna pentru buzunarul nostru? (nu vorbesc de cei putred de bogati ci de cei care fac un efort pentru lucruri)? Ce ar insemna in timp alocat la serviciu pentru acel obiect? Ce ar insemna in zile de vacanta? In cursuri? In hobby-uri? In cadouri? Ce ar insemna pentru pamant atatea deseuri?
Ce inseamna un covor adevarat dintr-un material natural fata de unul din plastic care se inbacseste de toate? Cum se simt talpile noastre cand il ating? Ma ingrozeste tot mai mult mentalitatea "il arunc si gata", iau altul, nu mai e la moda, nu se mai potriveste cu noua canapea... Din pacate nu e si gata... Si apoi tot efortul acesta de a renova, cand de fapt pe noi ar trebui sa ne renovam... O fosta colega a facut atac cerebral si a murit in urma unei certe cu sotul de la ce faianta sa-si puna. Stiu ca probabil a avut o predispozitie genetica, si a fost doar un pretext, mai devreme sau mait tarziu oricum s-ar fi intamplat, dar de ce sa petrecem o data la cinci ani, 3 ore din viata noastra intr-un magazin de mobila sau 30 in fata calculatorului cautand cea mai buna varianta pentru un produs electrocasnic? Daca lucrurile ne-ar tine o viata, am putea face altceva cu timpul acela:)
De haine nici nu vreau sa vorbesc, doar sa va intreb cate ore petreceti pe saptamana spalandu-le, intinzandu-le pe sarma, calcandu-le, impaturindu-le...
Asa ca da, cred ca produsele adevarate au devenit produse "aproape de lux" - un covor de lana, o masa din lemn, peste care sa-ti treci palma si sa te umpli de energie, o geanta din piele, un ou bio si produsele "aproape de lux" costa mai mult, asta inseamna ca ar trebui sa cumpar lucruri scumpe cand inseamna calitate=calitatea vietii, sau cand inseamna siguranta (o masina), sau cand imi aduc bucurie (un hobby), sau cand investim in familia mea, in mine (o facultate, un curs, un tratament).
Nu sunt pentru nimic in plus (nu-mi iau robot de bucatarie doar pentru ca tai legume de Paste pentru salata boef si pentru ca imi permit, nu-mi iau iphone 6 doar pentru ca e putin mai performant decat cel pe care il am acum (nici nu mi-l permit), dar nu mi-l iau doar pentru ca e nou pe piata si e "dragut". Noi am trait in comunism, asa ca am ramas cu unele reminiscente ale acelor timpuri, mai cumparam pentru o posibila nevoie viitoare. Cum ar fi sa cumparam "momente de viata" in loc de obiecte? Amintiri? Sa ne imbogatim pe noi, sa crestem noi, sa investim in noi?
Visez ca toate sa fim inconjurate de obiecte unice, obiecte care sa-si lase amprenta asupra noastra si sa ne reprezinte, sa fie o prelungire a noastra, obiecte care spun povesti.
pinterest

16 comentarii:

  1. O mai trimit uneori pe Paula la cumoaraturi si ea ma tot intreaba daca a ales bine sau daca nu era mai buna o alta alegere. ii tot spun, mai in gluma mai in serios, ca nu se marita cu lucrul acela.
    Exista lucruri la care merita sa te uiti aprofundat si sa discuti pe seama lui inainte de a-l achizitiona si altele care nu. Am niste prieteni care povestesc cate 10 minute si se consulta reciproc inainte de a/si cumpara o legatura de morcovi. Si nu, nu folosesc legatura de morcovi ca metafora pt lucrurile simple. Nu. Asa sunt ei. Eu nu sunt asa. Am lucruri pe care le-am achizitionat dupa indelungi cautari si asteptari, dar si altele pe care le-am cumparat din impuls.
    Sunt lucruri care nu sunt de o anumita firma, dar in care se vede calitatea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stiu:), cred ca n-am reusit sa transmit ce voiam sa spun, voiam sa spun ca ieftinul e ieftin si ca...si obiectele mari si scumpe ar trebui sa le cumparam spre foarte rar tocmai pentru a nu pierde vremea cu ele...mi se pare trist cum pot sa ma uit pe site-uri de electrocasnice ore intregi...daca morcovii sunt arta:)) (ca acum obiectele de arta sunt dintre cele mai ciudate:)), atunci ii inteleg:). Cele luate din impuls sunt cele mai faine;), pana la urma cele mai faine lucruri in viata le facem intr-un acces de nebunie (sau de curaj):*

      Ștergere
  2. In legatura cu faptul ca obiectele ar trebui sa fie durabile si sa aiba o poveste, am o intamplare de povestit. Am niste prieteni olandezi pe care viata I-a purtat sa locuiesca prin Europa si chiar in India. La prima mea vizita in casa lor ( tot intr-o tara adoptiva) am observat ca aveau o masa si scaune frumoase cu un design deosebit. Le-am apreciat frumusetea cu voce tare si I-am intrebat daca le apartin s-au apartin proprietarului casei, ei fiind chiriasi. Raspunsul a fost : sunt ale noastre le-am mutat cu noi peste tot, le-am avut chiar si in India.Ba chiar mi-au spus ca se simt orecum mereu acasa mutandu-si mobila cu ei pe unde au locuit Cu siguranta acele obiecte au o poveste.

    RăspundețiȘtergere
  3. Vorba mamei tale e foarte adevarata, fiecare da banii pe ceea ce e important pentru el (de cand am aflat-o - ai scris-o pe blog de cateva ori - m-a ajutat sa nu mai judec deloc oamenii pentru alegerile lor)
    Nu stiu daca are sens sa-ti scriu parerile mele, difera usor de ale tale la unele aspecte (decat numai daca ai vrea tu, ca sa nu simti ca ai vorbit singura scriind articolul).
    Ceea ce spune mama ta e destul pentru mine. Ultima data m-am folosit de intelepciunea ei chiar ieri (inca nu-ti citisem articolul), cand cineva mi-a spus ca a dat pe un ceas aproape 800 de lei (pentru mine un ceas e inutil, inainte l-as fi judecat in sinea mea)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu o scriu pentru mine, pentru ca si eu mai judec:)). Mie de ex. mi se pare normal sa dai si 8000pe un ceas (daca ii ai) decat sa ii dai pe o canapea...Cei 800 i-as da mai usor pe un ceas decat pe un covor, si i-as da si mai usor pe un curs sau o mica excursie:).

      Ștergere
  4. Draga Anca,
    Sa stii ca ma gandesc de cateva zile la postarea aceasta si ma incumet sa deschid tastatura.
    Din discutiile purtate cu sotul de-a lungul timpului (economist, de profesie), din experienta mica a familiei noastre numeroase, a cumpararii unor produse de rutina sau noi, am ajuns la concluzia ca preturile scump este scump din cauza lacomiei comerciantilor.
    Cateva exemple:
    - cum poti vinde o haina de bumbac cu pretul X (spun de bbc pentru ca in astea ne simtim bine, pentru ele ne rupem de la altele, chiar daca hainele sunt simple, fara imprimeuri si croieli sofisticate), iar dupa o luna-doua sa o vinzi redusa la 50%, 75%?
    - cum poti vinde un scutec absorbant cu 1,375 lei, iar alta data sub un leu?
    Numaidecat ieri: am cumparat o bluza frumoasa estetic, croiala simpla, pret nejustificat de mare, vascoza sintetica. Nu-s foarte multumita, o voi imbraca la o ocazie si apoi vreau sa o dau. Intrucat am vrut sa nu se supere prrsoana care ma insotea si sa par mofturoasa, am trecut peste pret (desi erau banii mei, ha ha, cine mai face asa ceva?).
    Am dat mai multi bani pe un costum de trening pt Flavia, dar stiu ca asta e o investitie pe doi ani. Nu inseamna ca nu am facut comparatie cu pretul dat in urma cu doi ani, acelasi tip de trening, acelasi comerciant, memoria mea inca functioneaza pe anumite directii, iar diferenta e semnificativa.
    Ce vreau eu sa spun e ca un pret scump, nu este totdeauna si un pret corect, chiar daca produsul/serviciul poate crea o poveste. Pe mine/noi care incercam sa chivernisim bugetul familiei cat mai bine, pretul scump nu ma convinge. Stiu ca nu reflecta numai calitatea produsului, ci si specula/lacomia comerciantului.
    Produsele mele crosetate? Cati ar fi dispusi sa dea pe ele un pret scump? De multe ori ma raportez la om, la prietenia cu sufletul omului, decat sa imi spun ca "munca mea costa". Si acolo unde eu m-am smerit, a dat Dumnezeu gand bun si frumos oamenilor si am primit peste cat am cerut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa este, de asta nici n-am vrut sa vorbesc de haine, dar daca pe mine sa-mi cumpar o bluza m-ar opri sa-mi cumpar cinci ieftine (la acelasi pret) as prefera-o pentru ca...am senzatia ca-mi aglomerez viata cu carpe si alte porcarii. Pe de alta parte un pret mic al hainelor inseamna...dincolo de noi sclavi, copii sclavi care dorm pe jos in fabrici si n-au niciun fel de perspectiva, o simpla boala inseamna sa moara de foame. Eu de ex prefer pentru Ilinca cel putin o marca romaneasca, de la careffour -TEX, sunt ieftine si foarte bune. Un pret mare nu inseamna ca e corect, dar nici unul mic (uneri vad produse att de ieftine ca ma ingrozesc-cat o fi rpetul de productie? Acum ceva vreme duceam sapun lichid la gradinita, bineinteles ca cel mai eiftin - marca kaufland -1.59 lei (oare cat poate sa coste numai ambalajul de isi permit sa-l vanda pe acest pret?) Inainte de acest frigider pecare-l am acum de 5 ani, am avut unul romanesc, s-a stricat de 4 ori, ba i s-a terminat freonul, ba nu se mai inchidea usa (s-a macinat si desprins acordeonul), ba i s-a ars ceva minuscul la motor, ba...(toate bineinteles ca vara cand e caldura mai mare:)
      Iar produsele tale crosetate au pret, sunt minunate. Daca vreodata te vei hotari sa ceri bani pe ele...eu as indrazni sa te rog pentru o perdeluta crosetata:*

      Ștergere
  5. Erata: 'pretul este scump'. Mi-a scapat pe undeva.
    Durerea e ca prea putini bani se duc la producatori, inclusiv la copiii sclavi.
    Valabil in toate domeniile. Ce sa mai zic de pretul legumelor si fructelor de import care dau peste mana producatorilor autohtoni?
    Teoria mea cu specula cred ca se aplica peste tot.
    Las' ca nici cu masinile de spalat de firma buna, dar produse in Bg, nu mi-e rusine :))

    RăspundețiȘtergere
  6. :) macar bulgarilor le dau pretul corect, salariul corect, cum si romanii care lucreaza la firme de renume primesc salariul chiar un pic peste medie. Cu fructele si legumele est ceva incredibil de trist...vai am vazut rosii cu 50 bani ladita, pai ce producator poate scoate asa un pret?

    RăspundețiȘtergere
  7. Ei, daca tu stii ca muncitorii bulgari primesc salariul corect, iar masina mea de spalat cumparata in urma cu doi ani, (nu pe 2 lei, ci mai mult), va trebui schimbata cu alta noua - nu e deloc in regula.
    Despre ce vorbeam? Da, pretul scump. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) despre unele firme din Bg stiu pentru ca a lucrat fratele meu timp de 2.5 ani in unele:) ca reprezentant al firmei straine si s-a imprietenit cu cei de acolo

      Ștergere
    2. Trebuie sa fac precizarea, pentru ca prin brand/de firma fiecare intelege altceva, eu inteleg la electrocasnice Bosh, pentru ca pana acum n-a dat gres :), eu bat apa in piua cu el in timp ce altele poate si mai de renume au dat multe rateuri... Mereu de la ei am cumaprat cel mai vechi model, cel mai simplu si mai ieftin produs din acea gama.

      Ștergere
  8. Pt. Aurelia: stiu cum e sa-ti fie jena cand mergi la cumparaturi impreuna cu cineva, si eu m-am intors acasa cu lucruri care nu-mi prea placeau sau nu-mi stateau chiar bine pentru ca nu voiam sa supar (luate din banii mei, desigur :P). De aceea demult nu mai merg cu prietene/cunostinte daca trebuie sa-mi cumpar ceva: ori merg singura, ori cu sotul.

    Pt. Anca: sa stii ca am avut frigider romanesc (Arctic) si a fost bun, ne-a tinut peste 10 ani. Al doilea frigider e tot Arctic, are vreo 2 ani deja. Parerea mea e ca sunt frigidere bune, dar au o hiba la usa (la primul se slabise acordeonul spre final, la al doilea usa se inchide pe baza unei clapite care a facut niste probleme, dar am pacalit-o). Am ales Arctic pe criteriul ca e produs romanesc pentru ca foarte ieftine nu mi se par, au preturi normale.

    RăspundețiȘtergere
  9. Fiecare marca are cate un produs care se strica:), nu pot fi toate impecabile, al meu a fost cel cu hiba. Eu mi-am luat acum 10 ani Arctic pentru ca al parintilor mei merge inca si acum desi are 35 ani;), dar al meu n-a fost sa fie.
    Cat despre bluze si alte lucruri cumparate cu altcineva...de obicei imi cumpar pentru ca insista ca-mi sta bine, eu, desi poate nu e buna politica, imi cumpar mai degraba lucruri care imi plac decat lucruri care ma avantajeaza:). Nici nu vreau sa fac elogiul unei marci, incercam sa spun ca...poate ar trebui sa tina 35 ani un produs ca sa nu trebuiassca sa ne batem capul cu el...bunica mea are un frigider rusesc (bunicul de fapt), are 50 ani? Merge struna, probabil consuma mult, dar la un batran care abia deschide radioul si becul nu se observa:)

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna! Iti urmaresc de mult timp blogul, dar n-am intervenit niciodata, dar aici nu ma pot abtine. Chiar zilele acestea in tramvai am auzit o doamna povestind de o cunostinta. Noaptea frigiderul a "bubuit" (probabil un scurtcircuit), a luat foc si din cauza fumului a murit toata familia intoxicata. Lucrurile pe care dam bani n-am trebuit sa ne faca asta. Sunt convinsa ca familia respectiva a facut eforturi ca isi achizitioneze frigiderul, poate l-a luat chiar si in rate, dar nimeni in ziua de azi nu-ti mai garanteaza calitatea produsului.
    Tot asa, am avut probleme cu un laptop si la service am intrebat care marca e cea mai buna, ca sa stiu pe viitor. Indeosebi, am intrebat de o marca f renumita si scumpa, Apple si tehnicianul de acolo mi-a zis mai in gluma, mai in serios, ca ei au inventat produsele care se strica usor. A spus ca nu este in interesul niciunui producator sa faca ceva care sa dureze...toate se strica...cum altfel si-ar mai vinde modelele nou aparute? Si mie mi-ar placea sa cumpar un produs si ma tina si zeci de ani, dar am avut si blendere care au cedat, laptop-uri la fel, fiare de calcat si masina de spalat s-a stricat, dar a putut fi reparata. Si toate au costat si sunt de firme bune. Alina.

    RăspundețiȘtergere
  11. Cumpar putine lucruri,dar calitative! Am 2 genti de piele, una de 5 ani alta de 2 ani, le port, sunt ca noi aproape. LA fel si cu hainele, putine insa calitative. Cat despre o masa de lemn, un covor adevarat...doar visez la ele...

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...